Jak Ustalić Cennik Usług Frysjerskich na 2023? | Przykłady

Jak najlepiej ustalić cennik usług fryzjerskich zależy od wielu czynników takich jak: koszty salonu fryzjerskiego, oferowane usługi, strategie cenowe konkurencji oraz profil Twojego klienta docelowego. Wszystko to pomoże Ci opracować najlepszy dla Ciebie cennik do salonu fryzjerskiego, dzięki któremu Twój biznes będzie dochodowy.
W tym artykule przestawimy różne wzory i przykłady kalkulacji oraz pokażemy wzór cennika dla salonu fryzjerskiego.
Kiedy decydujesz o tym, jak ustalić cennik fryzjerski weź pod uwagę kilka kluczowych czynników. Na przykład lokalizacja salonu fryzjerskiego i klient docelowy, pomogą Ci określić, jakie usługi zaoferować klientom, oraz jaki poziom cen wybrać.
Inne rzeczy, które mogą mieć wpływ na cennik salonu fryzjerskiego to to, czy na dany produkt lub usługę jest duży popyt (np. strzyżenie męskie, koloryzacja włosów czy trwała ondulacja), oraz Twoja bezpośrednia konkurencja.
Kuszące może być obniżanie cen, aby zdobyć pierwsze rezerwacje, ale pamiętaj, że nadal musisz płacić rachunki. Jeśli chcesz, aby Twój salon fryzjerski zarabiał pieniądze, nie możesz zarabiać mniej niż wydajesz.
Oblicz koszt każdej usługi: czas pracy fryzjera, zużyte materiały, koszty ogólne i upewnij się, że Twoje ceny przynajmniej pokrywają te koszty. Następnie wszystko, co zarobisz, będzie Twoim zyskiem.
Należy dokładnie przyjrzeć się lokalizacji salonu fryzjerskiego. Może to wiele powiedzieć o klientach i sposobie podejścia do procesu ustalania cen fryzjera. Jeśli zakładasz zakład fryzjerski w okolicy o wysokim standardzie lub dużym natężeniu ruchu, istnieje prawdopodobieństwo, że możesz zaryzykowac wyższe ceny.
Oczywiście zależy to także od tego, ilu konkurentów masz w pobliżu i jakie są ich ceny. Przed podjęciem decyzji o wyborze cennika warto zrobić rozeznanie i sprawdzić stronę internetową każdego z nich.
Klienci Twojego salonu fryzjerskiego są tak samo ważni jak lokalizacja. Często oba te czynniki idą ze sobą w parze. Poszukaj w Internecie informacji na temat średnich dochodów w Twojej okolicy. Pozwoli Ci to lepiej zrozumieć, jakich klientów chcesz przyciągnąć i ile będą skłonni zapłacić.
Jedną z rzeczy, które trzeba zrobić, jest sprawdzenie, na jakie usługi salonu fryzjerskiego jest zapotrzebowanie wśród wybranej bazy klientów. Za takie usługi fryzjerskie można zazwyczaj pobierać nieco wyższe opłaty (np. koloryzacja włosów). Sprawdź, co jest modne w mediach społecznościowych i przyjrzyj się dokładnie cenom konkurencji. Pomoże to w ustaleniu własnego cennika.
Mówiąc o konkurencji, warto wiedzieć, co znajduje się w cenniku salonów fryzjerskich, a także jakie typy klientów przyciągają. Informacje te zazwyczaj znajdują się na ich stronie internetowej i ułatwią Ci podejmowanie decyzji.
Należy ustalić ceny na tyle niskie, aby były konkurencyjne (chyba że jest się uznaną marką i można korzystać z jej prestiżu i renomy).
Niezwykle ważne jest, aby nie zaniżać cen bez powodu. Jeśli na przykład cena za strzyżenie damskie lub farbowanie włosów jest zbyt niska, może to spowodować, że klienci będą oczekiwać tego przez cały czas (co utrudni podniesienie cen w przyszłości), lub może wskazywać na niską jakość usług.
Nie przegap naszego bloga na Otwarcie Salonu Fryzjerskiego.
Struktura cennika fryzjerskiego będzie związana z wybraną strategią i rabatami, które zdecydujesz się zaoferować Twoim klientom.
Poniżej przedstawiamy kilka najczęściej stosowanych metod oraz wskazówki dotyczące ich działania:
Jest to najprostsze podejście i polega na pobieraniu jednej ceny za usługę, niezależnie od czasu, użytych produktów, stylistów itp. Dzięki temu styliści i klienci mogą łatwo obliczyć każdą kwotę, ale nie ma miejsca na elastyczność.
W tym przypadku salon fryzjerski pobierałby jedną cenę za wszystkie usługi koloryzacji, niezależnie od rodzaju koloru czy długości włosów klientki. Zazwyczaj jest to rozwiązanie stosowane przez firmy o bardzo wysokiej lub bardzo niskiej cenie.
W tej strategii klienci zaczynają od podstawowej ceny za usługę w salonie fryzjerskim, a następnie mogą dodawać do niej kolejne pozycje z listy, stopniowo zwiększając kwotę. Taka formuła pozwala na przejrzystość (którą klienci lubią), a także daje szansę na osiągnięcie zysku, gdy klient wyda więcej.
Na przykład klient rezerwujący strzyżenie płaci jedną cenę, ale jeśli stylista doda do tego mycie, cena wzrasta. Jeśli klient życzy sobie strzyżenie, mycie, zabieg na włosy i masaż skóry głowy, koszt usługi wzrasta za każdą pozycję.
Możesz również zastosować tę zasadę w przypadku rezerwacji u bardziej doświadczonych lub prestiżowych stylistów, pobierając za wizyty u nich wyższą cenę, a w przypadku pozostałych członków zespołu - standardową.
Jest to zalecane tylko w przypadku skomplikowanych lub wieloetapowych zabiegów koloryzacji lub usług, gdy trudno jest wyodrębnić te specjalne przypadki w podstawowym menu.
Poinformowanie klientów, że mogą "zadzwonić do nas, aby uzyskać więcej informacji na temat cen" jest pomocne przy obliczaniu kosztów skomplikowanych usług. Jednak w przypadku bardziej typowych wizyt w salonie fryzjerskim, nadal będziesz musiał ustalić ceny, które będą jasne i łatwe do zrozumienia dla klientów.
Jest to połączenie dwóch ostatnich rozwiązań, polegające na zapewnieniu klientom stałego menu kosztów, a także konsultowaniu z nimi wyceny bardziej skomplikowanych usług lub zabiegów.
Takie rozwiązanie sprawdza się w salonach, które specjalizują się w bardziej złożonych usługach, takich jak przedłużanie lub wieloetapowe farbowanie włosów.
Niektórzy właściciele salonów decydują się na obniżenie ceny początkowej usługi, a następnie zarabiają na sprzedaży droższych dodatków. Możesz podać niską cenę za podstawową usługę, taką jak strzyżenie, a następnie zachęcić swój zespół do sprzedaży dodatków, takich jak odżywka czy suszenie.
To może być dobry sposób na zmotywowanie każdego stylisty i zwiększenie liczby usług na wizytę.
Ludzie często pytają: "Ile powinienem płacić za usługi fryzjerskie?".
Chociaż nie ma niezawodnej formuły, która pasowałaby do wszystkich, zalecamy stosowanie podejścia opartego na kosztach i marży jako podstawy.
Ostatecznie każda z Twoich cen będzie musiała pokryć bieżące wydatki, wynagrodzenia członków zespołu oraz wszelkie używane produkty, jeśli chcesz, aby Twój salon generował zyski.
Przyjrzyjmy się temu bliżej.
Jest to Twój ogólny miesięczny budżet, który obejmuje wszystkie wydatki w ciągu roku. Wyszczególnij pieniądze, które przeznaczasz na takie rzeczy jak czynsz, marketing, podatki, media, sprzątanie, materiały eksploatacyjne, ubezpieczenie, itp.
Koszty bieżące (roczny czynsz + zaopatrzenie + marketing + podatki + media + sprzątanie + ubezpieczenie) / 12 miesięcy.
Oto przykład, jak to działa:
Salon z rocznym czynszem w wysokości 50 000 zł, z dostawami kosztującymi 11 000 zł, kosztami marketingu w wysokości 1 000 zł rocznymi opłatami za media w wysokości 8 500 zł, kosztami sprzątania w wysokości 1 200 zł oraz kosztami ubezpieczenia w wysokości 1 100 zł będzie miał koszty bieżące w wysokości 72 800 zł, czyli 6 067 zł miesięcznie.
Jak uwzględnić tak dużą liczbę kosztów w jednym strzyżeniu? Z czasem i praktyką.
Następnym krokiem jest ustalenie, ile godzin salon jest otwarty w miesiącu i pomnożenie tej liczby przez liczbę dostępnych miejsc pracy (krzeseł).
W przypadku salonu otwartego 10 godzin dziennie, od poniedziałku do soboty, z siedmioma krzesłami, całkowity miesięczny czas pracy wynosiłby (10 godzin x 24 dni w miesiącu) x 7 krzeseł = 1 680.
Teraz, gdy masz już roczne koszty eksploatacji, podziel je przez 12 miesięcy, podziel ponownie przez łączny miesięczny czas pracy, a następnie podziel tę liczbę przez 60. W ten sposób otrzymamy koszt pracy na minutę.
Podstawowy wzór to:
Koszt pracy na minutę = Koszt pracy w roku / 12 / Całkowity czas pracy w miesiącu / 60
Oto przykład:
Koszt prowadzenia działalności w ciągu roku (72 800 zł)/ 12 miesięcy / Całkowity miesięczny czas pracy (1680 godzin)/ 60 = 0,06 zł.
Pamiętaj, że utrzymanie firmy nigdy nie jest darmowe. Jest to miara tego, ile pieniędzy kosztuje Ciebie i Twój zespół świadczenie usług.
Każdy produkt, którego używasz, wraz z jego ilością, można po prostu zsumować. Musisz obliczyć różne pensje dla każdego poziomu personelu (stażyści, doświadczeni styliści itd.).
Aby to zrobić, weź pensję każdego pracownika, podziel ją przez liczbę godzin pracy w miesiącu, a następnie podziel przez 60. Jest to koszt minuty pracy. Jeśli więc stylista zarabia 2250 zł miesięcznie i pracuje 40 godzin tygodniowo, oto jak możesz to obliczyć:
Wynagrodzenie pracownika (2250zł) / jego godziny pracy w miesiącu (160) / 60 = koszt pracownika za minutę 0,23zł.
Aby znaleźć tę liczbę, rozbij koszt bieżący na minutę, plus koszt personelu na minutę, pomnóż to przez czas usługi, a następnie dodaj koszt użytych produktów.
Podstawowy wzór to:
Koszt usługi = (Koszt bieżący za minutę + Koszt personelu za minutę) x Czas usługi + Użyte produkty
Rozbijmy to na liczby z naszych poprzednich obliczeń, zakładając, że dla potrzeb tego opracowania farba do włosów i inne produkty kosztowały łącznie 25 zł a cała praca trwała dwie godziny:
Koszt usługi = (Koszt pracy za minutę (0,06zł) + Koszt pracy personelu za minutę (0,23zł)) x Czas usługi (120 min) + Zużyte produkty (25zł) = (59,80zł)
Teraz musisz wypracować zysk. Dlatego właśnie, jeśli się nad tym zastanowić, zaniżanie opłat może być takim problemem. W tym miejscu pojawia się Twoja strategia cenowa.
Czas dodać marżę, którą ustaliłeś, aby uzyskać ostateczną cenę usługi.
Przeciętna marża zysku salonu waha się od 2% do 17%.
Wzór jest następujący:
Cena usługi = Koszt usługi x (1 + Marża)
Oprogramowanie do salonu fryzjerskiego może pomóc Ci w ustaleniu cennika fryzjera. Program dla salonu fryzjerskiego zawiera moduł raportowania biznesowego, dzięki któremu łatwo ustalisz swoje koszty. W ten sposób zaoszczędzisz cenny czas i pieniądze.
Ceny sprzedaży produktów do włosów są zazwyczaj ustalane przez producentów, ale zazwyczaj podają oni pewien zakres, w którym możesz pracować. Zajrzyj na stronę internetową danego produktu i sprawdź, jakie są zalecenia dla sprzedawców detalicznych.
Dostawa i magazynowanie nie są bezpłatne, więc należy pamiętać o pokryciu tych kosztów. W zależności od produktów i rynku docelowego, marża detaliczna Twojego salonu będzie się zwykle mieścić w przedziale od 50 do 100%.
Oto kilka różnych strategii, które pomogą Ci podejść do każdego punktu cenowego:
Producenci, którzy chcą ujednolicić cenę swoich produktów w różnych salonach, zapewniają taką możliwość. Zazwyczaj sprzedawcy detaliczni sprzedają produkty z rabatem wynoszącym około połowy tej ceny, co pozwala na osiągnięcie zysku.
Jest to sytuacja, w której sprzedajesz wiele produktów za jedną cenę. Jednym z popularnych rodzajów pakietów jest szampon, odżywka i produkt do stylizacji sprzedawany razem. Pozwala to sprzedawcom detalicznym na wielokrotną sprzedaż i czerpanie zysków z ilości sprzedanych produktów.
Jest to również wygodne dla klientów, ale może utrudnić sprzedaż tych produktów pojedynczo po wyższej cenie w późniejszym terminie.
Polega na sprawdzeniu średnich cen konkurentów, a następnie celowym obniżeniu ceny własnej, aby zwiększyć sprzedaż. Często się to sprawdza, ale utrudnia też późniejsze podnoszenie cen, jeśli chcesz coś zmienić.
Jest to przeciwieństwo tej strategii i polega na pobieraniu najwyższych opłat za produkty, które są postrzegane jako produkty premium lub produkty najwyższej jakości. Ta strategia często sprawdza się najlepiej w salonach z wyższej półki lub prestiżowych.
Oferuj zniżki tylko wtedy, gdy jest to właściwe (np. na produkty, których termin ważności wkrótce upłynie, lub na usługi dla osób szkolonych itp.) Choć klienci uwielbiają oszczędzać, nie należy tracić zysków i dewaluować swoich usług.
Nie należy ulegać pokusie obniżania cen przy pierwszych oznakach problemów. Każdy portal biznesowy powie Ci, że każdy salon fryzjerski ma swoje wzloty i upadki. Zawsze pamiętaj o prawdziwej wartości swoich usług.
Może to zabrzmi głupio, ale ludzie naprawdę są bardziej zadowoleni, gdy płacą za coś 99 zł niż 100 zł. Wydaje się, że to niższa cena. Używaj liczb częściowych i unikaj miejsc po przecinku, które wydłużają ceny.
Twoi fryzjerzy muszą przejść specjalistyczne szkolenie w zakresie takich usług jak np. wieloetapowa koloryzacja włosów, lub przedłużanie włósów. Pamiętaj, aby uwzględnić je przy obliczaniu rocznych kosztów.
Pamiętaj, aby być przejrzystym i informować klientów o powodach tych zmian. Przeszkol swoich fryzjerów, aby również z nimi o tym rozmawiał.
Korzystanie z darmowego szablonu jest świetnym sposobem na rozpoczęcie pracy. Oto przykład darmowego cennika, który możesz wykorzystać lub zmodyfikować tak, aby odpowiadał potrzebom biznesowym Twojego salonu.
Polecamy również nasz wpis o tym Jak Zakomunikować Podwyżkę Cen Salonie Fryzjerskim i Zatrzymać Klientów.
Choć na początku może się to wydawać trudne, ustalanie cen w salonie może być zarówno satysfakcjonujące, jak i stanowić najlepszy sposób na przejęcie kontroli nad swoim małym biznesem.
Pamiętaj, że wiedza to potęga. Kiedy już zdecydujesz się na strategię biznesową i dokładnie określisz, co musisz zrobić, aby zarabiać pieniądze, codzienne prowadzenie salonu stanie się o wiele łatwiejsze.
Korzystając z tych wskazówek i strategii, możesz ustalić ceny w salonie, które będą dla Ciebie korzystne i pomogą Twojej firmie w dalszym rozwoju.