Jak Dyrektywa Omnibus Wpływa na Działalność Salonów Fryzjerskich?

W ostatnich latach Unia Europejska wprowadziła kilka nowych przepisów, aby nadążyć za zmieniającym się światem cyfrowym. Jedna z tych zasad, zwana dyrektywą Omnibus, ma na celu ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami handlowymi, w szczególności w zakresie recenzji online i ofert promocyjnych. Zasada ta dotyczy również firm z branży kosmetycznej, w tym salonów fryzjerskich.

Czego się Dowiesz?

W tym artykule Zolmi wyjaśni, w jaki sposób dyrektywa Omnibus wpłynie na działalność salonu fryzjerskiego, jakie środki należy podjąć i na jakie ryzyko można się narazić w przypadku braku zgodności.

Przejdź do Sekcji, Która Ci się Podoba

  1. Czym Jest Dyrektywa Omnibus?
  2. W Jaki Sposób Dyrektywa Omnibus Gwarantuje, Że Recenzje Online Twojego Salonu Fryzjerskiego Są Prawdziwe?
  3. Co Dyrektywa Omnibus Mówi o Obniżkach Cen w Salonach Fryzjerskich?
  4. Co Stanie się z Salonem Fryzjerskim, Jeśli nie Zastosuje się do Dyrektywy Omnibus?
  5. Wnioski

Czym Jest Dyrektywa Omnibus

 

W lutym 2023 r. Rada Ministrów zatwierdziła dekret wykonawczy do dyrektywy 2019/2161, zwanej dyrektywą Omnibus, która wprowadza istotne innowacje w zakresie ochrony konsumentów przed nieuczciwymi praktykami handlowymi, w szczególności w recenzjach i ofertach promocyjnych.

Głównym celem dyrektywy Omnibus jest ochrona konsumentów kupujących towary i usługi online przed

  • nieuczciwych promocji cenowych poprzez zapewnienie ich przejrzystości i porównywalności
  • fałszywe lub hartowane recenzje online klientów poprzez zapewnienie autentycznych i zweryfikowanych recenzji online.

W Jaki Sposób Dyrektywa Omnibus Gwarantuje, Że Recenzje Online Twojego Salonu Fryzjerskiego Są Prawdziwe?

 

Dyrektywa Omnibus ma zastosowanie do wszystkich form recenzji online, niezależnie od tego, czy dotyczą one salonów fryzjerskich, salonów kosmetycznych, salonów fryzjerskich, restauracji czy innych firm.

Jeśli twój salon fryzjerski korzysta z recenzji online, powinieneś dostarczyć jasnych i wiarygodnych informacji na temat procesów weryfikacji recenzji oraz sposobu radzenia sobie z pozytywnymi i negatywnymi opiniami. Innymi słowy, powinieneś wyjaśnić, czy

  • konsumentom udostępniane są zarówno pozytywne, jak i negatywne recenzje
  • czy pozytywne recenzje są opłacane lub czy wpływa na nie jakikolwiek rodzaj relacji umownej.

Dowiedz się wićej na temat obowiązku weryfikacji opinii konsumentów o usługach i produktach.

Ponadto dyrektywa Omnibus nie zezwala salonowi fryzjerskiemu na stosowanie nieuczciwych sztuczek, takich jak oferowanie klientom nagród w zamian za dobre recenzje usług lub produktów.

Jeśli myślisz o korzystaniu z internetowych katalogów rezerwacji, takich jak Belliata, lub zewnętrznych witryn z recenzjami, takich jak Tripadvisor lub Yelp, upewnij się, że platformy te otwarcie informują o tym, w jaki sposób gromadzą i obsługują recenzje. Dyrektywa Omnibus chce, aby firmy jasno określiły środki, jakie podejmują, aby upewnić się, że recenzje są prawdziwe i pochodzą od osób, które faktycznie skorzystały z ich usług.

Aby przestrzegać Dyrektywy Omnibus w salonie fryzjerskim, należy:

  • Udostępnij szczegółowe informacje o tym, skąd pochodzą recenzje klientów.
  • Wyjaśnij, w jaki sposób otrzymujesz recenzje online i jakie kroki należy wykonać, aby sprawdzić, czy są one prawdziwe. Poinformuj również klientów, w jaki sposób obliczane są ich wyniki i umieść te informacje w miejscu, w którym znajdują się recenzje.

Sprawdź, czy Twój salon korzysta z platformy lub systemu recenzji online:

  • Czy jest napisane, jakie rodzaje recenzji zbiera?
  • Czy recenzje są podwójnie sprawdzane?
  • Czy wyjaśnia, w jaki sposób upewnia się, że recenzje są autentyczne?

Powinieneś korzystać z platform, które zapewniają, że Twój salon fryzjerski otrzymuje prawdziwe i sprawdzone recenzje. W porządku jest, jeśli sprawdzasz je ręcznie, ale ważne jest, aby poinformować ludzi, że jest to zweryfikowany zakup i wyjaśnić, jak radzisz sobie z recenzjami, tak jak robisz to z polityką plików cookie, polityką prywatności i warunkami sprzedaży.

Co Dyrektywa Omnibus Mówi o Obniżkach Cen w Salonach Fryzjerskich?

 

Artykuł 2 dyrektywy Omnibus mówi o tym, jak salon fryzjerski powinien radzić sobie z obniżkami cen abatami online na usługi i produkty. Stanowi on, że przed udzieleniem rabatu należy poinformować klientów o jego cenie. Dyrektywa Omnibus reguluje co powinno zawierać „ogłoszenie o obniżce ceny”.

Tak więc, kiedy mówimy o cenie "przed", mamy na myśli najniższą cenę, jaką Twój salon fryzjerski oferował za usługę lub produkt w ciągu 30 dni przed dodaniem rabatu. Innymi słowy, za każdym razem, gdy ogłaszasz niższą cenę, musisz pokazać, jaka była wcześniej.

Ta reguła powstrzymuje sztuczki, takie jak udawanie, że cena wzrosła tylko po to, aby w

yglądało na to, że jest duży rabat. Istnieją jednak pewne szczególne przypadki, takie jak wygaśnięcie produktów lub tworzenie niestandardowych ofert. Głównym założeniem jest jednak jasne informowanie klientów o cenach i upewnienie się, że mają do nas zaufanie.

Mówiąc prościej, jeśli oferujesz rabat, musi on być oparty na najniższej cenie z ostatnich 30 dni.

Na przykład, jeśli strzyżenie kosztuje zwykle 50 euro, a ty tymczasowo podnosisz cenę do 60 euro, a następnie dajesz 20% zniżki, ostateczna cena nie może wynosić 60 euro. Powinna ona wynosić 40 euro, ponieważ obniżasz ją z pierwotnych 50 euro. Zasada ta ma zastosowanie za każdym razem, gdy oferujesz promocję cenową, niezależnie od tego, czy jest to zmiana ceny, czy rabat procentowy.

Dyrektywa Omnibus gwarantuje, że nie możemy bawić się w sztuczki z naszymi cenami i rabatami.

Co Stanie się z Salonem Fryzjerskim, Jeśli nie Zastosuje się do Dyrektywy Omnibus?

 

Jeśli firmy, w tym salony fryzjerskie, nie będą przestrzegać nowych zasad zawartych w dyrektywie Omnibus, mogą zostać ukarane znacznymi karami, np. grzywnami w wysokości 4% ich zarobków lub do 2 milionów euro.

W różnych krajach UE obowiązują na przykład dodatkowe kary:

  • W Niemczech możesz otrzymać list ostrzegawczy (zwany Abmahnung), aby zaprzestać nieuczciwych praktyk online w salonie fryzjerskim i zapłacić grzywnę.
  • We Francji można zostać ukaranym grzywną w wysokości około 300 000 euro, ale może ona wzrosnąć do 10% średnich zarobków z ostatnich trzech lat lub nawet 50% pieniędzy zarobionych na wykroczeniach. Może również grozić kara więzienia lub zakaz wykonywania zawodu przez 5 lat.
  • W Hiszpanii możesz zostać ukarany grzywną w wysokości od 150 do 10 000 euro, a grzywna ta może wzrosnąć od 2 do 4 razy więcej niż pieniądze, które zarobiłeś na ich niewłaściwym postępowaniu.
  • W Holandii grzywna może wynieść nawet 10% rocznych zarobków, jeśli nadal będziesz łamać prawo.
  • W Polsce można otrzymać grzywnę w wysokości 10% zarobków z poprzedniego roku.

Wnioski

 

Głównym celem dyrektywy Omnibus, w tym salonów fryzjerskich, jest powstrzymanie nieuczciwych praktyk związanych z recenzjami online i cenami. Celem jest zapewnienie, że recenzje są prawdziwe, a klienci wiedzą, skąd pochodzą, oraz zapobieganie fałszywym rabatom.

Pomaga to budować zaufanie między salonami fryzjerskimi a ich klientami. Przestrzeganie tych zasad jest ważne, aby upewnić się, że salony fryzjerskie oferują dobre usługi i są uczciwe wobec swoich klientów.

Rating: 4.5 of 5 - 4 votes