Otwarcie Salonu Kosmetycznego Krok Po Kroku | Poradnik na 2023 rok

Otwarcie salonu kosmetycznego to nie lada wyzwanie, wymaga wiele ciężkiej pracy i dobrego planowania, ale także świetna okazja do nauczenia się nowych rzeczy.
Właściciele gabinetów kosmetycznych muszą być świadomi szeregu wymagań związanych z otwarciem salonu, takich jak najem lokalu, zatrudnienie pracowników, koszty, licencje i zakup sprzętu. Najlepiej zacząć od przygotowania solidnego biznes planu salonu kosmetycznego
Pomożemy Ci odpowiedzieć na pytanie: "jak otworzyć salon kosmetyczny?" analizując listę wymogów formalnych, finansowych, zarządczych, kadrowych i sprzedażowych, tak aby Twój nowy biznes szybko stał się dochodowy.
Jeśli zadajesz sobie pytanie: jak otworzyć salon kosmetyczny? Dobrze trafiłaś.
Zacznijmy od wymogów formalnych
Przedstawimy liste podstawowych kroków związanych z założeniem i prowadzeniem działalności gospodarczej w formie salonu urody:
W Polsce zawód kosmetologa nie jest regulowany przepisami i nie wymage zdobywania szczególnej licencji. Posiadając odpowiednie doświadczenie i umiejętności z powodzeniem możesz otworzyć gabinet kosmetyczny - działalność ta również nie jest regulowana.
Salon kosmetyczny mogą być prowadzone pod kilkoma różnymi formami prawnymi:
Zakładanie działalności gospodarczej w formie jednoosobowej działalności gospodarczej w ostatnich latach zostało znacznie uproszczone. Możesz to zrobić zdalnie, przez Internet czy nawet listownie w urzędzie gminy, aby dokonać wpisu do CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Najczęściej) oraz wypełnić wniosek CEIDG-1. Formularz ten jest również wnioskiem o nadanie koniecznych dla każdej firmy numerów NIP i REGON i zgłoszeniem do urzędu skarbowego oraz ZUS-u.
Nie ważne jaką formę prawną wybierzesz do prowadzenia salonu kosmetycznego, jako podatnik, najpóźniej 7 dni po założeniu firmy, masz obowiązek zgłosić się do ZUS.
Jeżeli zdecyujesz się na założenie spółki, pamiętaj o wymogu wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego właściwego dla siedziby tworzonej spółki.
Jako nowa właścicielka gabinetu kosmetycznego musisz również wybrać jedną z form opodatkowania:
Dodatkowo, prowadząc salon kosmetyczny musisz odprowadzać podatek VAT. W niektórych przypadkach będzie obowiązywać Cię zwolnienie z VAT-u, np. jeżeli przychody w ciągu roku nie przekroczą 200 tys. złotych.
W razie rejestracji jako płatnik VAT, najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia działalności trzeba złożyć w US wniosek VAT-R.
Zakłady kosmetyczne czy barbershopy od 1 stycznia 2021 roku mają obowiązek stosowania kasy fiskalnej online, które przesyłają informację do Centralnego Repozytorium Kas poprzez sieć teleinformatyczną.
Mimo braku formalnego obowiązku założenia firmowego konta w banku, z pewnością ułatwi Ci ono szereg poźniejszych rozliczeń.
Zobacz również więcej szczegółowych informacji na temat wymogów formalnych założenie salonu kosmetycznego. Pamiętaj również, że zawsze warto skorzystac z usług profesjonalnego księgowego w celu dopełnienia wszystkich wymogów podatkowych, kadrowych czy księgowych. Taka usługa nie będzie Cię kosztowała więcej niż kilkaset złotych miesięcznie.
Wymagania dotyczące nazwy: Będziesz potrzebować nazwy salonu kosmetycznego dla swojej nowej działalności (więcej na ten temat później).
Salon możesz otworzyć dopiero po uprzednim odebraniu go przez Inspektorat Sanitarny.
Wniosek zgłoszeniowy w Wojewódzkim Inspektoracie Sanitarnym należy złożyć w ciągu 14 dni od daty rozpoczęcia działalności godpodarczej. Wniosek powinien zawierać wszystkie niezębne informacje na temat salon: panujących w nim warunków i jak został dostosowany do wymogów sanitarnych.
Jeśli w salonie kosmetycznym będziesz odtwarzać muzykę, konieczne będzie wykupienie licencji i uiszczanie opłąt ZAIKS, reprezentujących danych twórców, wykonawców i producentów. Pamiętaj, że możesz uniknąć tego rodzaju formalności, odtwarzając muzykę niewymagającą zakupu licencji, udostępnioną w domenie publicznej.
Koszt ubezpieczenia zwykle waha się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie, i chroni Ciebie, Twój personel i Twoich klientów salonu. Najpopularniejszy rodzaj ubezpieczenia nazywa się ubezpieczenie OC i chroni przed uszkodzeniem mienia, roszczeniami wysuwanymi przeciwko Tobie, a czasem nawet przed utratą reputacji.
Prawnik może pomóc w jej sporządzeniu, choć w Internecie dostępne są szablony. Zanim zainwestujesz jakiekolwiek pieniądze w istniejący salon kosmetyczny lub wprowadzisz jakiekolwiek zmiany w jego lokalizacji, upewnij się, że umowa jest podpisana i gotowa do realizacji. Jeśli kupujesz lokal, skonsultuj się z prawnikiem, aby zamknąć transakcję sprzedaży.
Nie przegap naszego artykułu "Jak Urządzić Mały Salon Kosmetyczny".
Więkość kosztów administracyjnych związanych z otwarciem nowego zakłądu kosmetycznego będą to opłąty związane z doradztwem prawnym, księgowym i podatkowym jeśłi się na takie zdecydyjesz.
Prawnik może pomóc Ci przejrzeć umowę najmu lub umowę sprzedaży, sprawdzić, czy wszystkie dokumenty są poprawnie wypełnione i przeczytać “drobny druczek” w wymaganiach Twojego stanu lub dokumentach ubezpieczeniowych. Za swoje usługi pobierają zazwyczaj około 100-200 złotych za godzinę.
Kaucja za czynsz: Obejmuje ona czynsz za pierwszy miesiąc, ale w niektórych przypadkach może również obejmować dodatkowy depozyt (jeśli lokal jest umeblowany, niektóre stany pozwalają właścicielom pobierać wyższe opłaty).
Wyposażenie salonu: Koszt wyposażenia salonu kosmetycznego, który chcesz mieć, będzie się bardzo różnił w zależności od Twojego gustu, budżetu i powierzchni samego miejsca. Nie bój się rozejrzeć i uzyskać wiele ofert.
Meble: Na początek za wysokiej klasy krzesło trzeba zapłacić od kilkuset złotych do kilku tysięcy, a umywalki kosztują już od kilkuset złotych. Nie zapomnij również o meblach do recepcji dla klientów i pomieszczeń socjalnych w salonie.
Szyld Salonu Kosmetycznnego: Ważne jest, aby mieć odpowiednie logo salonu kosmetycznego, który przyciągnie klientów. Profesjonalnie wykonane logo może kosztować kilkaset złotych, więc warto się rozejrzeć, zanim się na niego zdecydujesz.
Ile kosztuje wyposażenie salonu kosmetycznego?
Kompletny nowy zestaw sprzętu i narzędzi dla małego gabinetu kosmetycznego wyniesie około 10.000 zł. Koszt wyposażenie dużego salonu kosmetycznego będzie to wydatek rzędu 100.000 zł i więcej.
Sprzęt do gabinetu kosmetycznego możesz kupić lub wziąć w leasing. Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety.
Stawki te zależą od producenta, a wiele z nich daje możliwość zakupu sprzętu lub leasingu nowych elementów w późniejszym czasie.
Wiele firm oferuje opcję leasingu większych, bardziej kosztownych elementów, takich jak wielozadaniowy kombajn kosmetyczny, lasery, czy profejsonalny sterylizator, ale należy być przygotowanym na konieczność całośiowej zapłaty za mniejsze elementy i akcesoria serwisowe.
Zaczynając gromadzenie sprzętu, pamiętaj, że potrzeby Twojego salonu mogą się zmienić w przyszłości, więc zaplanuj nie tylko to, co kupisz teraz, ale także to, co może Ci się przydać później.
Przygotuj się na to, że możesz potrzebować więcej niż początkowo zaplanujesz.
Strona internetowa Twojego salonu kosmetycznego jest jednym z najważniejszych narzędzi marketingowych, zwłaszcza jeśli Twój rynek docelowy to młodzi klienci. Osoby te cenią sobie wygodę rezerwacji online i korzystają z mediów społecznościowych, aby znaleźć usługi, których szukają.
Możesz stworzyć stronę internetową salonu korzystając z darmowego szablonu online lub zatrudnić do pomocy profesjonalistę. Zazwyczaj pobierają oni za tę usługę kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Możesz też zainwestować w dobry program do salonu kosmetycznego, które zawiera darmową funkcję tworzenia stron internetowych dla salonów.
Nie zapomnij również o wizytówkach i ulotkach. Pamiętaj, aby dotrzeć do lokalnej społeczności za pomocą materiałów drukowanych, które możesz rozdawać zarówno w swoim salonie, jak i w lokalnych firmach.
Możesz nawet zainwestować w reklamę w radiu lub w lokalnej prasie.
Twój całkowity zapas będzie się różnił w zależności od wielkości i potrzeb kadrowych Twojego gabinetu kosmetycznego. Kiedy obliczasz zapotrzebowanie na produkty, pamiętaj, aby uwzględnić również artykuły jednorazowego użytku, które są używane podczas każdej usługi, a także produkty detaliczne i materiały profesjonalne.
Produkty profesjonalne: To jest Twój “back bar”: to, czego kosmetolodzy będą używać przy klientach, i powinny być zinwentaryzowane oddzielnie od zapasów nadających się do sprzedaży. Oprogramowanie dla salonów kosmetycznych pomoże Ci je śledzić.
Produkty detaliczne: Monitoruj to, co sprzedajesz klientom oddzielnie od budżetu na materiały eksploatacyjne. To, ile pieniędzy wydasz na te produkty, będzie zależało od marketingu i marek, które wybierzesz, a także od wszelkich specjalizacji oferowanych przez Twój gabinet kosmetyczny.
Wiele osób zastanawia się, jak założyć gabinet kosmetyczny. Tak jak w przypadku każdego nowego przedsięwzięcia biznesowego, bardzo ważne jest planowanie. Oto kroki, które możesz wykonać, aby przekształcić swoje marzenie w dochodowy biznes.
Czy przystąpisz do franczyzy (zapewnia ona duże wsparcie, ale mniejszą niezależność), czy będziesz prowadzić własny biznes? Musisz także zdecydować, czy będziesz płacić swojemu zespołowi prowizję, czy wynajmować stoiska/przestrzeń niezależnym kosmetologom.
Biznes plan pomoże Ci zachować budżet dla Twoich wydatków. Uwzględnij plan marketingowy, rynek docelowy, budżet oraz rodzaje produktów/usług, które będziesz oferować klientom. Dodaj do tego podział podstawowych, powtarzających się wydatków salonu kosmetycznego, takich jak pensje pracowników, ubezpieczenie, zapasy i marketing.
To zależy w dużej mierze od Twojej marki i rynku docelowego. Czy Twoja baza klientów jest młoda i profesjonalna? W takim razie poszukaj czegoś w pobliżu lokalnego centrum miasta lub centrum biznesowego. Inne salony mogą dobrze sobie radzić w przytulnych dzielnicach lub małych miasteczkach, jeśli pasuje to do ich klientów i marki.
Niewystarczająca ilość gotówki na starcie to jeden z kluczowych powodów, dla których salony piękności upadają. Postaraj się mieć przynajmniej sześciomiesięczną rezerwę. Źródła finansowania mogą obejmować własne oszczędności, pomoc przyjaciół i rodziny, lokalną kasę oszczędnościowo-kredytową oraz pożyczki i dotacje dla początkujących przedsiębiorców. Upewnij się, że masz budżet i plan spłat.
Twoja marka pomaga zdefiniować twój biznes i klientelę. Obejmuje ona wszystko, od logo i nazwy po stronę internetową i wystrój wnętrza. Pinterest jest świetnym źródłem pomysłów, od których możesz zacząć. Wybierz kilka obrazów i słów, które definiują Twoją markę i wykorzystaj je jako inspirację.
Załóż swoją stronę internetową i strony w mediach społecznościowych, wybierz logo i dotrzyj do społeczności. Twoi przyjaciele i rodzina mogą być nieocenieni, jeśli chodzi o nawiązywanie kontaktów z nowymi klientami.
Zapewnij sobie również dostęp do informacji o swoim koncie Google My Business wraz ze zdjęciami, aby klienci mogli Cię znaleźć w dniu otwarcia i zostawić opinie po jego zakończeniu. Oprogramowanie dla salonów ułatwi także śledzenie ich poczynań i kontrolowanie treści recenzji.
Elektroniczny terminnarz dla salonu kosmetycznego umożliwi Ci łatwą rezerwację wizyt online, zarządzanie harmonogramem pracy kosmetyczek i kosmetologów, przyjmowanie płatności online, śledzenie zużycia zapasów oraz składananie zamówień na nowe i wiele więcej. Oszczędzisz wielu godzin stresu i jak również pieniędzy każdego dnia.
Różne firmy oferują różny sprzęt i stawki, w tym proste systemy oparte na aplikacji lub bardziej złożone urządzenia z funkcją drukowania paragonów. Nie bój się rozejrzeć.
Ogłoś wszystkie wolne miejsca i wybierz swój wymarzony zespół, a następnie zaplanuj szkolenia. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o rekrutacji.
To zależy w dużej mierze od Twojej marki i klienteli, więc wybierz asortyment, który będzie uzupełniał Twoje usługi i wizję.
Wybierz dostawców produktów.
To obejmuje wszystko, od mebli po narzędzia i technologie, których będzie potrzebował Twój zespół. Zacznij od sporządzenia listy dużych i małych elementów, które Twoja przestrzeń powinna posiadać, oddzielając “potrzeby” od “chęci”, aby nie przekroczyć budżetu.
Pamiętaj, że sprzęt zazwyczaj można wziąć w leasing lub kupić, ale narzędzia i meble prawdopodobnie trzeba będzie kupić.
Nasza lista zakupów do salonu powinna zawierać:
Meble: Recepcje, krzesła, meble do poczekalni, stanowiska do mycia pleców, krzesła do salonu, stojaki na produkty, oświetlenie, grafiki ścienne, wózki i półki to niezbędne elementy, które należy umieścić na tej liście.
Przedmioty elektryczne: Są to suszarki do włosów, okapy do suszenia, lokówki, maszynki do strzyżenia, lampy grzewcze, pralki i wszelkie specjalistyczne przedmioty do innych usług.
Narzędzia i materiały eksploatacyjne: Obejmuje to przedmioty jednorazowego użytku, takie jak papier do loków i rękawiczki, a także grzebienie, szczotki, nożyczki, butelki ze sprayem, ręczniki, lustra i fartuchy wielokrotnego użytku.
Zarządzanie: Komputery/laptopy do prowadzenia salonu, oprogramowanie do śledzenia harmonogramu, umawiania wizyt, inwentaryzacji, system POS, kasa fiskalna i telefony są niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej.
Komputery i laptopy do prowadzenia salonu
Bezpieczeństwo: Gaśnice, maseczki, apteczki i środki odkażające do rąk powinny być zawsze pod ręką.
Dowiedz się więcej z artykułu: Karta Klienta Kosmetologia.
Czy salony kosmetyczne są dochodowe? Z pewnością tak, ale prowadzenie dochodowego salonu wymagaciężkiej pracy i poświęcenia.
Pomimo, że posiadanie własnego salonu kosmetycznego ma wiele zalet, są też pewne wady, na które trzeba być przygotowanym.
Niezależność: Podejmujesz decyzje dotyczące prowadzenia biznesu, ustalasz własny harmonogram i zatrzymujesz zyski.
Własna kreacja Rozwijanie wymarzonego biznesu, zdobywanie umiejętności menedżerskich oraz pomoc w opiece nad zespołem to zarówno satysfakcja, jak i świetne doświadczenie edukacyjne.
Okazje: Przeciętnyzakład kosmetyczny może wygenerować dochód w wysokości około 100-500.000 zł rocznie. Z tego około poława to zysk dla właściciela salonu.
Administracja: Od śledzenia listy płac i zapasów do aktualizacji strategii salonu w mediach społecznościowych i przygotowania do sezonu podatkowego, trudno jest wziąć na siebie całą pracę administracyjną. Oprogramowanie dla salonów może pomóc Ci w utrzymaniu organizacji, optymalizacji kalendarza i radzeniu sobie m.in. z planowaniem i inwentaryzacją, ale nadal będziesz miał wiele obowiązków.
Podatki i kwestie prawne: To Ty będziesz ostatecznie odpowiedzialna za płacenie podatków, ubezpieczenie i upewnienie się, że wszystkie kontrole i dokumenty są aktualne.
Straty: Nawet najlepsze firmy mogą mieć gorsze dni, a Ty musisz być na to przygotowany we własnym salonie. Twoim obowiązkiem będzie dopilnowanie, aby pracownicy otrzymali wynagrodzenia i pokryli wydatki, nawet jeśli zyski są chwilowo niskie.
Straty: Nawet najlepszy biznes może mieć gorsze dni.
Otwarcie salonu kosmetycznego to duże wyzwanie, ale może to być bardzo satysfakcjonujący proces. Najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić, to zainwestować swój czas i wysiłek w organizację i planowanie od samego początku.
Warto zainwestować w program dla salonu kosmetycznego, który znacznie usprawni zarządzanie Twoim biznesem. Pomoże Ci podnieść jakość usług dla klientów (rezerwacje online, przyponienia o wizycie, punkty lojalnościowe), na bieżąco poinformuje o Twoich wynikach, usprawni proces planowania pracy pracowników.
Finansowanie rozpoczęcia działalności gospodarczej
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S08839026
Czynniki wpływające na rozpoczynanie działalności przez małe firmy: porównanie z wcześniejszymi badaniami
https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/13l
Zakładanie małych firm: czynniki sukcesu i skutki wsparcia
https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/13552