Otwarcie Salonu Fryzjerskiego | Kompletny Przewodnik na 2023 rok

Otwarcie salonu fryzjerskiego, tak jak w przypadku każdej nowej działalności gospodarczej, wymaga wiele ciężkiej pracy, przygotowań i ale przede wszystkim solidnego biznes planu dla salonu fryzjerskiego. Właściciele salonów fryzjerskich muszą być świadomi zmieniających się wymogów prawno-podatkowych, przyszłych kosztów, oraz wyzwań takich jak kompletne wyposażenie salonu, zatrudnienie fryzjerów, oraz zbudowania bazy klientów.
W tym artykule przyjrzymy się procesowi i wymaganiom związanym z rozpoczęciem działalności w salonie, a także zapoznamy się z kilkoma wskazówkami dotyczącymi rozpoczęcia działalności, sugestiami oraz listami zadań i wyposażenia dla nowych właścicieli salonów.
Chcąc założyć własny salon fryzjerski lub otworzyć salon kosmetyczny musisz dopełnić szeregu formalności.
Przedstawiamy przegląd podstawowych kroków związanych z założeniem i prowadzeniem działalności gospodarczej w formie salonu urody:
W Polsce zawód fryzjera nie jest regulowany przepisami i nie wymage zdobywania szczególnej licencji. Posiadając odpowiednie doświadczenie i umiejętności, fryzjer z powodzeniem może otworzyć zakłąd fryzjerski - działalność ta również nie jest regulowana.
Możesz również zdać egzamin czeladniczy na fryzjera w celu zdobycia .
Salon fryzjerski lub kosmetyczny mogę być prowadzone pod kilkoma różnymi formami prawnymi:
Zakładanie działalności gospodarczej w formie jednoosobowej działalności gospodarczej w ostatnich latach zostało znacznie uproszczone. Możesz to zrobić zdalnie, przez Internet czy nawet listownie w urzędzie gminy, aby dokonać wpisu do CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Najczęściej) oraz wypełnić wniosek CEIDG-1. Formularz ten jest również wnioskiem o nadanie koniecznych dla każdej firmy numerów NIP i REGON i zgłoszeniem do urzędu skarbowego oraz ZUS-u.
Nie ważne jaką formę prawną wybierzesz do prowadzenia salonu fryzjerskiego, jako podatnik, najpóźniej 7 dni po założeniu firmy, masz obowiązek zgłosić się do ZUS.
Jeżeli zdecyujesz się na założenie spółki, pamiętaj o wymogu wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego właściwego dla siedziby tworzonej spółki.
Jako nowy właściciel salonu fryzjerskiego musisz również wybrać jedną z form opodatkowania:
Dodatkowo, prowadząc salon fryzjerski musisz odprowadzać podatek VAT. W niektórych przypadkach będzie obowiązywać Cię zwolnienie z VAT-u, np. jeżeli przychody w ciągu roku nie przekroczą 200 tys. złotych.
W razie rejestracji jako płatnik VAT, najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia działalności trzeba złożyć w US wniosek VAT-R.
Salony fryzjerskie, zakłady kosmetyczne czy barbershopy od 1 stycznia 2021 roku mają obowiązek stosowania kasy fiskalnej online, które mają możliwość przesyłania informacji do Centralnego Repozytorium Kas poprzez sieć teleinformatyczną.
Mimo braku formalnego obowiązku założenia firmowego konta w banku, z pewnością ułatwi Ci ono szereg poźniejszych rozliczeń.
Zobacz również więcej szczegółowych informacji na temat wymogów formalnych założenie salonu fryzjerskiego. Pamiętaj również, że zawsze warto skorzystac z usług profesjonalnego księgowego w celu dopełnienia wszystkich wymogów podatkowych, kadrowych czy księgowych. Taka usługa nie będzie Cię kosztowała więcej niż kilkaset złotych miesięcznie.
Wymagania dotyczące nazwy: Będziesz potrzebować nazwy salonu dla swojej nowej firmy (więcej na ten temat później), ale niektóre stany mają również szczególne wymagania dla firm, jeśli chodzi o nazwy. Upewnij się, że sprawdzisz je podczas nadawania nazwy swojemu nowemu salonowi.
Salon możesz otwirzyć dopiero po uprzednim odebraniu go przez Inspektorat Sanitarny.
Wniosek zgłoszeniowy w Wojewódzkim Inspektoracie Sanitarnym należy złożyć w ciągu 14 dni od daty rozpoczęcia działalności godpodarczej. Wniosek powinien zawierać wszystkie niezębne informacje na temat salon: panujących w nim warunków i jak został dostosowany do wymogów sanitarnych.
Jeśli w salonie fryzjerskim będziesz odtwaerzać muzykę, konieczne będzie wykupienie licencji i uiszczanie opłąt Organizacji Zbiorowego Zarządzania, reprezentujących danych twórców, wykonawców i producentów. Pamiętaj, że możesz uniknąć tego rodzaju formalności, odtwarzając muzykę niewymagającą zakupu licencji, udostępnioną w domenie publicznej.
Koszt ubezpieczenia zwykle waha się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie, i chroni Ciebie, Twój personel i Twoich klientów salonu. Najpopularniejszy rodzaj ubezpieczenia nazywa się ubezpieczenie OC i chroni przed uszkodzeniem mienia, roszczeniami wysuwanymi przeciwko Tobie, a czasem nawet przed utratą reputacji.
Prawnik może pomóc w jej sporządzeniu, choć w Internecie dostępne są szablony. Zanim zainwestujesz jakiekolwiek pieniądze w istniejący salon fryzjerski lub wprowadzisz jakiekolwiek zmiany w jego lokalizacji, upewnij się, że umowa jest podpisana i gotowa do realizacji. Jeśli kupujesz lokal, skonsultuj się z prawnikiem, aby zamknąć transakcję sprzedaży.
Dowiedz się więcej z artykułu: Pomysły na Nowoczesny Mały Salon Fryzjerski.
Więkość kosztów administracyjnych związanych z otwarciem nowego salonu fryzjerskiego będą to opłąty związane z doradztwem prawnym, księgowym i podatkowym jeśłi się na takie zdecydyjesz.
Prawnik może pomóc Ci przejrzeć umowę najmu lub umowę sprzedaży, sprawdzić, czy wszystkie dokumenty są poprawnie wypełnione i przeczytać “drobny druczek” w wymaganiach Twojego stanu lub dokumentach ubezpieczeniowych. Za swoje usługi pobierają zazwyczaj około 100-200 złotych za godzinę.
Kaucja za czynsz: Obejmuje ona czynsz za pierwszy miesiąc, ale w niektórych przypadkach może również obejmować dodatkowy depozyt (jeśli lokal jest umeblowany, niektóre stany pozwalają właścicielom pobierać wyższe opłaty).
Wyposażenie salonu: Koszt wyposażenia salonu fryzjerskiego, który chcesz mieć, będzie się bardzo różnił w zależności od Twojego gustu, budżetu i powierzchni samego miejsca. Nie bój się rozejrzeć i uzyskać wiele ofert.
Meble: Na początek za wysokiej klasy krzesło trzeba zapłacić od 200 do ponad 1000 dolarów, a umywalki kosztują już od kilkuset dolarów. Nie zapomnij również o meblach do recepcji dla klientów i pomieszczeń socjalnych w salonie.
Ogłoszenia: Ważne jest, aby mieć odpowiedni szyld salonu, który przyciągnie klientów do Twojego nowego biznesu. Profesjonalnie wykonany znak przez grafika może kosztować kilkaset dolarów, więc warto się rozejrzeć, zanim się na niego zdecydujesz.
Ile kosztuje wyposażenie salonu fryzjerskiego?
Kompletny nowy zestaw sprzętu i narzędzi dla małego zakłądu fryzjerskiego wyniesie około 10.000 zł. Koszt wyposażenie dużego salonu fryzjerskiego będzie to wydatek rzędu 100.000 zł i więcej.
Wyposażęnie salonu możesz kupić lub wziąć w leasing. Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety.
Stawki te zależą od producenta, a wiele z nich daje możliwość zakupu sprzętu lub leasingu nowych elementów w późniejszym czasie.
Wiele firm oferuje opcję leasingu większych, bardziej kosztownych elementów, takich jak krzesła do stylizacji, suszarki do kapturów i krzesła do stacji płukania, ale należy być przygotowanym na konieczność rozejrzenia się za mniejszymi elementami, takimi jak wózki, wózki i akcesoria serwisowe.
Zaczynając gromadzenie zapasów, pamiętaj, że potrzeby Twojego salonu mogą się zmienić w przyszłości, więc zaplanuj nie tylko to, co kupisz teraz, ale także to, co może Ci się przydać później.
Przygotuj się na to, że możesz potrzebować więcej niż początkowo zaplanujesz.
Strona internetowa Twojego salonu fryzjerskiego jest jednym z najważniejszych narzędzi marketingowych, zwłaszcza jeśli Twój rynek docelowy jest młodszy lub profesjonalny. Osoby te cenią sobie wygodę rezerwacji online i korzystają z mediów społecznościowych, aby znaleźć usługi, których szukają.
Możesz stworzyć stronę internetową salonu fryzjerskiego.
Możesz stworzyć stronę internetową salonu korzystając z darmowego szablonu online lub zatrudnić do pomocy profesjonalistę. Zazwyczaj pobierają oni za tę usługę kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. Możesz też zainwestować w dobre oprogramowanie do zarządzania salonem fryzjerskim, które zawiera darmową funkcję tworzenia stron internetowych dla salonów.
Nie zapomnij również o wizytówkach i ulotkach dla salonu fryzjerskiego. Pamiętaj, aby dotrzeć do lokalnej społeczności za pomocą materiałów drukowanych, które możesz rozdawać zarówno w swoim salonie, jak i w lokalnych firmach.
Możesz nawet zainwestować w reklamę w radiu lub w lokalnej prasie.
Twój całkowity zapas będzie się różnił w zależności od wielkości i potrzeb kadrowych Twojego salonu. Kiedy obliczasz zapotrzebowanie na produkty, pamiętaj, aby uwzględnić również artykuły jednorazowego użytku, które są używane podczas każdej usługi, a także produkty detaliczne i materiały profesjonalne.
Produkty profesjonalne: To jest Twój “back bar”: to, czego styliści będą używać przy klientach, i powinny być zinwentaryzowane oddzielnie od zapasów nadających się do sprzedaży. Oprogramowanie dla salonów pomoże Ci je śledzić.
Produkty detaliczne: Śledź to, co sprzedajesz klientom oddzielnie od budżetu na materiały eksploatacyjne. To, ile pieniędzy wydasz na te produkty, będzie zależało od marketingu i produktów, które wybierzesz, a także od wszelkich specjalizacji oferowanych przez Twój salon (takich jak szampony i odżywki do włosów kręconych lub zabiegi na siwiejące włosy).
Wiele osób zastanawia się, jak założyć salon fryzjerski. Tak jak w przypadku każdego nowego przedsięwzięcia biznesowego, planowania jest bardzo ważne. Oto kroki, które możesz wykonać, aby przekształcić swoje marzenie w dochodowy biznes.
Czy przystąpisz do franczyzy (zapewnia ona duże wsparcie, ale mniejszą niezależność), czy będziesz prowadzić własny biznes? Musisz także zdecydować, czy będziesz płacić swojemu zespołowi prowizję, czy wynajmować stoiska/przestrzeń niezależnym stylistom.
Biznes plan pomoże Ci zachować budżet dla Twoich wydatków. Uwzględnij plan marketingowy, rynek docelowy, budżet oraz rodzaje produktów/usług, które będziesz oferować klientom. Dodaj do tego podział podstawowych, powtarzających się wydatków salonu, takich jak pensje pracowników, ubezpieczenie, zapasy i marketing.
To zależy w dużej mierze od Twojej marki i rynku docelowego. Czy Twoja baza klientów jest młoda i profesjonalna? W takim razie poszukaj czegoś w pobliżu lokalnego centrum miasta lub centrum biznesowego. Inne salony mogą dobrze sobie radzić w przytulnych dzielnicach lub małych miasteczkach, jeśli pasuje to do ich klientów i marki.
Niewystarczająca ilość gotówki na starcie to jeden z kluczowych powodów, dla których salony upadają. Postaraj się mieć przynajmniej sześciomiesięczną rezerwę. Źródła finansowania mogą obejmować własne oszczędności, pomoc przyjaciół i rodziny, lokalną kasę oszczędnościowo-kredytową oraz pożyczki i dotacje dla początkujących przedsiębiorców. Upewnij się, że masz budżet i plan spłat.
Twoja marka pomaga zdefiniować twój biznes i klientelę. Obejmuje ona wszystko, od logo i nazwy po stronę internetową i wystrój wnętrza. Pinterest jest świetnym źródłem pomysłów, od których możesz zacząć. Wybierz kilka obrazów i słów, które definiują Twoją markę i wykorzystaj je jako inspirację.
Załóż swoją stronę internetową i strony w mediach społecznościowych, wybierz logo i dotrzyj do społeczności. Twoi przyjaciele i rodzina mogą być nieocenieni, jeśli chodzi o nawiązywanie kontaktów z nowymi klientami.
Zapewnij sobie również dostęp do informacji o swoim koncie Google My Business wraz ze zdjęciami, aby klienci mogli Cię znaleźć w dniu otwarcia i zostawić opinie po jego zakończeniu. Oprogramowanie dla salonów ułatwi także śledzenie ich poczynań i kontrolowanie treści recenzji.
Elektroniczny terminnarz dla salonu fryzjerskiego umożliwi Ci łatwą rezerwację online, zarządzanie harmonogramem pracy fryzjerów i stylistów, przyjmowanie płatności online, śledzenie zużycia zapasów oraz skłądananie zamówień na nowe i wiele więcej. Oszczędzisz wielu godzin stresu i jak również pieniędzy każdego dnia.
Różne firmy oferują różny sprzęt i stawki, w tym proste systemy oparte na aplikacji lub bardziej złożone urządzenia z funkcją drukowania paragonów. Nie bój się rozejrzeć.
Ogłoś wszystkie wolne miejsca i wybierz swój wymarzony zespół, a następnie zaplanuj szkolenia. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o rekrutacji.
To zależy w dużej mierze od Twojej marki i klienteli, więc wybierz asortyment, który będzie uzupełniał Twoje usługi i wizję.
Wybierz dostawców produktów.
To obejmuje wszystko, od mebli po narzędzia i technologie, których będzie potrzebował Twój zespół. Zacznij od sporządzenia listy dużych i małych elementów, które Twoja przestrzeń powinna posiadać, oddzielając “potrzeby” od “chęci”, aby nie przekroczyć budżetu.
Pamiętaj, że sprzęt zazwyczaj można wziąć w leasing lub kupić, ale narzędzia i meble prawdopodobnie trzeba będzie kupić.
Nasza lista zakupów do salonu powinna zawierać:
Meble: Recepcje, krzesła, meble do poczekalni, stanowiska do mycia pleców, krzesła do salonu, stojaki na produkty, oświetlenie, grafiki ścienne, wózki i półki to niezbędne elementy, które należy umieścić na tej liście.
Przedmioty elektryczne: Są to suszarki do włosów, okapy do suszenia, lokówki, maszynki do strzyżenia, lampy grzewcze, pralki i wszelkie specjalistyczne przedmioty do innych usług.
Narzędzia i materiały eksploatacyjne: Obejmuje to przedmioty jednorazowego użytku, takie jak papier do loków i rękawiczki, a także grzebienie, szczotki, nożyczki, butelki ze sprayem, ręczniki, lustra i fartuchy wielokrotnego użytku.
Zarządzanie: Komputery/laptopy do prowadzenia salonu, oprogramowanie do śledzenia harmonogramu, umawiania wizyt, inwentaryzacji, system POS, kasa fiskalna i telefony są niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej.
Komputery i laptopy do prowadzenia salonu
Bezpieczeństwo: Gaśnice, maseczki, apteczki i środki odkażające do rąk powinny być zawsze pod ręką.
Czy salony fryzjerskie są dochodowe? Z pewnością tak, ale prowadzenie dochodowego salonu wymagaciężkiej pracy i poświęcenia.
Pomimo, że posiadanie własnego salonu fryzjerskiego ma wiele zalet, są też pewne wady, na które trzeba być przygotowanym.
Niezależność: Podejmujesz decyzje dotyczące prowadzenia biznesu, ustalasz własny harmonogram i zatrzymujesz zyski.
Własna kreacja Rozwijanie wymarzonego biznesu, zdobywanie umiejętności menedżerskich oraz pomoc w opiece nad zespołem to zarówno satysfakcja, jak i świetne doświadczenie edukacyjne.
Okazje: Przeciętny salon fryzjerski może wygenerować dochód w wysokości około 100-500.000 zł rocznie. Z tego około poława to zysk dla właściciela salonu.
Administracja: Od śledzenia listy płac i zapasów do aktualizacji strategii salonu w mediach społecznościowych i przygotowania do sezonu podatkowego, trudno jest wziąć na siebie całą pracę administracyjną. Oprogramowanie dla salonów może pomóc Ci w utrzymaniu organizacji, optymalizacji kalendarza i radzeniu sobie m.in. z planowaniem i inwentaryzacją, ale nadal będziesz miał wiele obowiązków.
Podatki i kwestie prawne: To Ty będziesz ostatecznie odpowiedzialna za płacenie podatków, ubezpieczenie i upewnienie się, że wszystkie kontrole i dokumenty są aktualne.
Straty: Nawet najlepsze firmy mogą mieć gorsze dni, a Ty musisz być na to przygotowany we własnym salonie. Twoim obowiązkiem będzie dopilnowanie, aby pracownicy otrzymali wynagrodzenia i pokryli wydatki, nawet jeśli zyski są chwilowo niskie.
Straty: Nawet najlepszy biznes może mieć gorsze dni.
Założenie własnego salonu fryzjerskiego to duży krok, ale może być również niezwykle satysfakcjonujący. Najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić, to zainwestować swój czas i wysiłek w organizację od samego początku.
Narzędzia takie jak oprogramowanie dla salonów mogą w tym pomóc, ale ważne jest, abyś się do tego przygotował, przeprowadzając własne badania i przygotowując listy kontrolne, zanim zaczniesz dokonywać jakichkolwiek zakupów lub inwestować pieniądze.
Właściwe planowanie, przejrzysty budżet i solidna strategia marketingowa mogą sprawić, że otwarcie salonu będzie miało ogromne znaczenie.
Finansowanie rozpoczynania działalności gospodarczej
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S08839026
Czynniki wpływające na rozpoczęcie działalności przez małe firmy: porównanie z wcześniejszymi badaniami
https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/13l
Zakładanie małych przedsiębiorstw: czynniki sukcesu i implikacje w zakresie wsparcia
https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/13552